23 lutego obchodzimy Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją. Jego celem jest upowszechnianie wiedzy na temat depresji i zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej jej skutków.
Ponad półtora miliona Polek i Polaków zmaga się z depresją. Piętnaście osób dziennie popełnia samobójstwo. Szczególnie trudno ma młodzież. Młodzi podejmują niemal trzykrotnie więcej prób samobójczych niż jeszcze sześć lat temu. Jesteśmy na 2 miejscu w Europie pod względem samobójstw młodzieży.
Analizując statystyki oraz możliwe skutki choroby postanowiliśmy dotrzeć do jak największej liczby osób, dzięki czemu zrodził się pomysł na kampanię „STOP Presji- Depresja to nie wstyd”. Aktualnie organizuje się wiele kampanii, dlatego aby nasza nie pozostała jedną z wielu postanowiliśmy podzielić ją na kilka etapów:
Pomysł 1: Co Rzeszów wie o DEPRESJI?
Wyszliśmy na ulice miasta Rzeszów, gdzie Jakub Grabowski wraz z przypadkowymi przechodniami rozmawiał na temat depresji. Zadawał pytania m.in. o objawy depresji i w jaki sposób pomóc osobie chorej na depresję.
Jesteśmy pozytywnie zaskoczeni, że napotkane osoby tak chętnie z nami rozmawiały i zechciały się podzielić swoją wiedzą, przemyśleniami.
Pomysł 2: #stokrotniewspieram
Stokrotka to symbol zrozumienia i solidarności z chorymi na depresję. Pojawiające się wokół nas białe kwiatuszki zwiastują koniec zimy i nadejście wiosny. Podobnie nasze zrozumienie i wsparcie dla osoby chorej może przyczynić się do podjęcia przez nią leczenia i w efekcie pełniejszego życia.
Postanowiliśmy zorganizować challenge na portalu społecznościowym facebook, który polegał na:
- udostępnieniu w mediach społecznościowych zdjęcia ze stokrotką i/lub napisem “stokrotnie wspieram”;
- oznaczeniu hashtagiem #stokrotniewspieram;
- zaproszeniu 2-3 znajomych do wyzwania oznaczając ich w poście.
Pomysł 3: FAKT – MIT
W graficzny sposób postanowiliśmy przedstawić fakty na temat depresji oraz obalić mity o tak poważnej chorobie. Odpowiadając na pytania:
- Czy… depresja to prawdziwa choroba?
- Czy… pozytywne leczenie może obalić depresję?
- Czy…. mężczyzn depresja nie dotyka?
- Czy… rozmawianie o depresji tylko pogarsza sytuację?
- Czy… leki na depresję są silnie uzależniające?
- Czy… chory na depresję jest leniwy?
- Czy… chory na depresję sam zmotywuje się do terapii?
Jeżeli chcecie poznać odpowiedzi na tak ważne pytania, zapraszamy na: https://fb.me/e/10PuqfiDx
Pomysł 4: „Depresja to nie wstyd” – cover przeboju „Dance Monkey”
Stworzyliśmy cover muzyczny, który w otwarty sposób mówi o depresji. Niestety to choroba, która przychodzi znienacka, niezależnie od statusu społecznego, czy jesteśmy kobieta, mężczyzną, czy jesteśmy bogaci czy biedni. Zaczyna się z reguły od przygnębienia, obniżonego stanu motywacyjnego. Jeśli nie ma nikogo, kto mógłby nam pomóc, to się pogłębia. Wszystko staje się bezsensem, nie mamy siły podejmować codziennych obowiązków.
23 luty to dla nas wyjątkowy dzień. Dzięki współpracy z kinem Multikino w Millenium Hall w Rzeszowie udało nam się z oficjalną premierą klipu, tuż po nim można było po raz ostatni obejrzeć film „Joker”
Depresja często nazywana jest chorobą duszy, stąd przekaz teledysku skupia się na ukazaniu wewnętrznej walki. Sami poszukajcie w nim metamorfozy:
DEPRESJA TO NIE WSTYD (cover Dance Monkey – Tones and I) – YouTube